14-03-2016, 00:00
Przestrzeń publiczna jest miejscem wspólnym dla mieszkańców więc tym bardziej wymaga od urbanistów, architektów i projektantów specjalnego zaangażowania i odpowiedzialności w podejściu do zagadnienia jej projektowania. Jest przestrzenią, w której, w dzisiejszych zabieganych czasach, bardzo często zatrzymujemy się na chwilę, żeby odpocząć. Spotykamy innych ludzi. Ważne jest więc tworzenie miejsc harmonijnych, dających ludziom szansę na relaks.
Ważnymi elementami w tworzeniu przestrzeni publicznej są sztuka i kultura. To one wpływają na samopoczucie tych, którzy z tych miejsc korzystają. Jak wskazują badania, o pięknie zaprojektowaną i urządzoną przestrzeń publiczną ludzie bardziej dbają i czują się za nią odpowiedzialni.
Idąc za teorią słynnego włoskiego architekta Alessandro Mendiniego: “Miejsca i przestrzenie publiczne są jak kulisy teatru, w których gromadzą się wyolbrzymione przeżycia, bryły, kolory, obrazy i symbole dające razem sens płynącego po ziemi w stronę fałszu pomnika. Podobnie jest w przypadku urządzania ulicy. Na niej, jak na scenie przenikają się rzeźba, performance, sztuka i architektura łącząc się razem w utopijnych wizjach. Ulicy, której wizerunek zmienia się podczas ciągłej zmiany wpływów, technologii i energii miejskiej. W tym sensie możemy odnieść to do baroku. Tą utopią piękna w mieście chcemy wyjść poza późny funkcjonalizm w myśleniu o urządzaniu przestrzeni miejskiej. Place, ulice, targowiska, promenady i ich wyposażenie powinny być jak dzieła sztuki i jak w teatrze, na świeżym powietrzu powinny budzić emocje, nawiązywać do form antropomorficznych, tak żeby mieszkańcy poczuli się jak na scenie, w ścisłym związku z otaczającym ich pięknem. Architekt, designer, artysta, scenograf, grafik, projektant oświetlenia - to właśnie oni wszyscy są twórcami tych zintegrowanych dzieł, zarówno na małą, jak i wielką skalę.“
Obecność sztuki i kultury w założeniach przestrzeni publicznej jest dodatnią wartością, i tak jak wieszamy w domu obraz na ścianie, który wydaje się nikomu do niczego niepotrzebny, ale to właśnie jego obecność wpływa na nasze emocje i atmosferę tego miejsca.
Projektując mebel dla miasta Poznań, który ma stanąć przed Centrum Posnania analizowaliśmy Poznań, miasto o którym możemy powiedzieć, że znamy od podszewki. W Poznaniu oboje chodziliśmy do Liceum Plastycznego im. Piotra Potworowskiego oraz studiowaliśmy później na Uniwersytecie Artystycznym. W Poznaniu dojrzewaliśmy profesjonalnie. Znamy przemiany tego miasta w ostatnich latach. Znamy jego walory kulturalne i sam charakter miasta, a także możemy powiedzieć, że znamy również jego mieszkańców. Poznań to miasto o bardzo dużym potencjale kulturalnym. Mieszka w nim i tworzy wielu bardzo kreatywnych ludzi, wybitnych artystów zarówno ze świata muzyki, teatru czy sztuk wizualnych. Poznań to także wieloletnie tradycje jeśli chodzi o świat architektury czy projektowania.
Poznań to wieloletnie tradycje związane z teatrem alternatywnym, teatrem ulicznym, baletem. Właśnie dlatego tworząc ten projekt chcielibyśmy zaoferować miastu nie tylko mebel uliczny i miejsce relaksu, ale przede wszystkim Nową Sceną Posnania, otwartą dla wszystkich artystów profesjonalnych i tych początkujących, ale też tych, którzy tworzą “od niedzieli“ muzyków, aktorów, tancerzy, poetów.
Podobne artykuły
Komentarze